torsdag 23 juli 2015

Grekiskt lantbröd

Ett enkel och mycket gott bröd är detta som jag bakade igår.



Till två bröd behöver du
50 g jäst
3 1/2 dl ljummet vatten
1 dl naturell yoghurt 3%
1 dl god olivolja
1 msk honung
1 msk salt 
10-12 dl vetemjölspecial 

1. Smula ned jästen och rör ut med det ljumma vattnet. Blanda i yoghurt, honung, olivolja och salt.

2. Tillsätt det mesta av v- mjölet. Blanda degen i en degblandare ca 8 min eller förhand i 15 min. Degen ska vara ganska kladdig.

3. Jäs under bakduk i 40 min

4. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela i två delar, forma till två runda bröd och lägg på plåt klädd med bakplåtspapper.

5. Låt jäsa under bakduk i 30 min, sätt ugnen på 225 c

6. Snitta bröden yta med en vass kniv och sikta v- mjöl över

7. Grädda brödet mitt i ugnen i 30-45 min. Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...