lördag 10 augusti 2013

Sega chokladkakor som smakar kladdkaka

Med en skarp smak av choklad så nöjer sig en chokladälskare som jag mig med en kaka.

Visst smakar de kladdkaka och är sega som utlovat, men som sagt ganska så skarpa i smaken, vill man kan man använda sig av mindre mängd kakao.

Gör såhär;
Till ca 30 st

5 dl florsocker
1/4 tsk salt
2 1/2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
4 äggvitor
75 g hackad mjölkchoklad

1. Sätt ugnen på 175 c. Vispa ihop äggvita och florsocker, blanda i de övriga ingredienserna, förutom den hackade chokladen.
2. Är smeten för lös, ha i mer florsocker, är den för hård, droppa i lite vatten. Smeten ska vara krämig.
3. Blanda i den hackade chokladen.
4. Klicka ut smeten på en plåt i lagom stora kakor.
5. Grädda mitt i ugnen, ca 8 min för små kakor ca 12 min för stora.

6. Låt kakorna svalna innan du tar dem från plåten.

Förvara torrt o svalt, går även bra att frysas.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...