lördag 6 juli 2013

Jordgubbsmuffins med vit choklad

De här var faktiskt riktigt goda mamma, så goda att jag kan ta en till om jag måste.

Det var min 4 årings  kommentar av dessa små godbitar.

Till ca 12 st 
75 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
150 g vit choklad
Finrivet skal från 1 citron
3-4 dl färska jordgubbar i bitar

Garnering
Halverade jordgubbar

1. Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt blandningen svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt
3. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och rör ner det försiktigt tillsammans med matfettet i ägg skålen.
4. Hacka chokladen grovt och tillsätt den tillsammans med citronskalet till muffinssmeten.
5. Häll smeten i 12 muffinsformar, fyll på med jordgubbar och så lite smet till.
6. Grädda mitt i ugnen 200c i 15-20 min.
Garnera med jordgubbar.

De är precis lika goda dagen efter, om inte godare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...