måndag 9 september 2013

Äpplebröd

 
 
Har du mycket äpplen över som du inte vet vad du ska göra med kan jag verkligen rekommendera detta recept. Perfekt bröd till helgfrukosten.
 

Ingredienser, 2 limpor:
· 5 dl vatten
· 1/2 paket jäst
· 2 äpplen
· 3/4 dl honung
· 1 tsk salt
· 7 dl rågmjöl
· 10-11 dl dinkelmjöl
Gör såhär
  • Värm vattnet till 37°C. Smula ner jästen i en bunke. Häll på vattnet och rör runt tills jästen lösts upp.
  • Riv äpplena grovt. Tillsätt äppelriv, honung, salt och nästan allt mjöl i bunken, spara lite till utbakningen.
  • Arbeta degen 5 min i maskin eller 10 min för hand.
  • Täck bunken med bakduk och jäst i ca 1 timme.
  • Sätt ugnen på 250°.
  • Ta upp degen och dela den i 2 delar. Forma till 2 limpor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Täck med bakduk och låt jäsa ca 40 min.
  • Ställ bröden i nedre delen av ugnen, O.B.S. sänk ugnsvärmen till 225°. Grädda 30-35 min. Låt svalna på galler.

  • 

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...