torsdag 12 december 2013

Kardemumma & saffrans bullar

ska man bara baka en sak till jul så kan jag varmt rekomendera dessa.
 
MUMS....
 

Till ca 20 bullar
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
2 påsar saffran
50g jäst
1/2 tsk salt
2 dl strösocker
250 g kesella ( 10% )
100g rumsvarmt smör
Ca 15 dl vetemjölspecial

Fyllning;
200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk mald kanel
1/2 msk kardemumma kärnor

Pensling;
1 ägg
1/2 dl ljus sirap
2 tsk vatten

Garnering
1 msk kardemumma kärnor
1/2 dl socker

Gör såhär
1. Värm mjölken, grädden och saffran till fingervarmt 37c . Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt salt socker och kesella. Tillsätt smör och mjöl lite i taget. Knåda degen väl och låt jäsa till dubbel storlek under duk ca 45 min.

2. Fyllning; Blanda smör, socker, kanel och nystötta kardemummakärnor till en krämig fyllning.

3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela i två delar och kavla ut en halva i taget, till en rektangulär platta. Ca 25x40 cm. Bred på fyllningen.

4. Vik den ena långsidan mot den andra. Skär i ca 4 cm breda remsor och dela varje remsa nästan helt så det ser ut som ett par byxben. Snurra och knyt ihop till en bulle. Se till att ändarna är under Bullen. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.

5. Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader. Stöt kardemumman till garneringen och blanda med socker.

6. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem mitt i ugnen i ca 15 min.

7. Rör ut sirapen med vattnet. Pensla bullarna med blandningen. Strö över kryddsockret och låt vila på galler.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...