söndag 17 augusti 2014

Tekakor

Det blir ca 10 st av receptet, jag brukar alltid baka dubbelsats.


5 dl mjölk
4 dl havregryn
2 tsk salt
2 msk ljus sirap

150 g smält smör
25 g jäst
8-9 dl vetemjöl

Gör såhär

1. Värm mjölken till ca 50 grader. Tillsätt 4 dl havregryn, 2 tsk salt ( bara 3 tsk om du dubblar receptet) och 1 msk ljus sirap. Låt svälla i 20 min.

2. Smält smöret och rör ned i mjölkblsndningen. Smula ned jästenoch rör om ordentligt. Tillsätt vetemjöl, lite i taget och rör så det löser sig. Låt jäsa under bakduk i 30 min.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 10 bitar. Kavla ut till runda kakor. Ca 10 cm i diameter och 1 cm tjocka.

4.  Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.

5. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt svalna under bakduk.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...