söndag 30 juni 2013

Foccacia

Jag älskar att baka foccacia under sommarhalvåret. 
Perfekt till grillat, räcker till många och smakar som bäst nygräddat.

Här kommer mitt favorit recept

Ca 20 bitar
25 g jäst (1/2 paket)
6 1/2 dl vatten ( fingervarmt)
2 tsk salt 
1 msk olivolja
1 kg siktat dinkelmjöl

Pensling; 1-2 msk olivolja
Garnering; 2 tsk flingsalt, färsk rosmarin

1. Smula ned jästen i degskålen. Häll över vatten och rör om.
2. Tillsätt salt, olja och mjöl, men spara 1/2 dl till utbakning. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig, ca 5 min med maskin och ca 10 min förhand.
3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timma.
4. Häll upp degen direkt i smord långpanna. Jämna till med mjölad hand.
5. Låt degen jäsa under bakduk i 30 min. 
Sätt ugnen på 225 c
6. Tryck gropar i degen med fingertopparna när 10 min av jästiden återstår.
7. Pensla med olja när jästiden är slut, strö över garneringen.
8. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.
9. Låt svalna på galler utan bakduk. Skär i bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...