söndag 13 oktober 2013

Äpplekaka med mandelmassa

 
 

Gör såhär;
50 g smör
100g mandelmassa
3 ägg
1 1/2 dl strösocker ( som jag nu när jag skriver receptet insåg att jag glömde att ha i...)
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
3-4 äpplen
( Jag hade även i 1 tsk mald kardemumma, går lika bra med kanel eller inget av dem)

Garnering
Florsocker

Tillbehör
Vispad grädde eller glass

1. Sätt ugnen på 175 c. Smält smöret och låt det svalna. Riv mandelmassan och blanda med äggen. Rör ned sockret.

2. Blanda vetemjöl med bakpulver och vaniljsocker. Rör ned blandningen i äggsmeten och tillsätt mjölk och smör.

3. Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Lägg hälften av äpple klyftorna i en smörad och bröad form med löstagbar kant. Häll 1/3 över, lägg ytterligare äpple klyftor i formen och upprepa en tredje gång.
4. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 35 min

5. Pudra över florsocker när kakan svalnat och servera med glass eller grädda.

 
Gissar att kakan hade smakat ännu bättre mer socker i
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...