måndag 23 juni 2014

Frukostbullar

I semester tider älskar jag att fördriva tiden med att baka eller laga mat. Minsta sonen sitter troget bredvid bakmaskinen och hjälper mer än gärna till. 
Dessa grova bullar med massa gott i gillade båda barnen.





18-20 st
12 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
1 msk rapsolja
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 dl linfrö
2 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
5 + 1 dl vetemjöl special

Pensling
Ägg
Sesamfrön
Ugn: 250 grader

Gör såhär;
1. 
Smula ned jästen i en skål och häll på kallt vatten. Tillsätt salt, olja, solrosfrön, sesamfrön, linfrö, havregryn, grahamsmjöl och 5 dl vetemjöl. Arbeta degen väl i maskin i 10 min. Degen ska vara kladdig. Låt jäsa i två timmar under bakduk.

2.
Ta upp degen på mjölat bakbord, använd den sista decilitern av mjölet. Kavla ut degen till en avlång platta som är 1 1/2 cm tjock. Skär degen i 18-20 bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt i 40 min.

3.
Pensla med uppvispat ägg och strö på sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...