fredag 27 juni 2014

Muffins

Jordgubbsmuffins
 
 

 
Jag blev bjuden på dessa godingar i veckan.
Och efter att vi var och plockade jordgubbar igår blev jag ju såklart sugen på att testa med jordgubbar i.
Hur enkla som helst och bara att röra ihop.

Detta behövs till 16 st
100g smör
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 ägg
2 dl mjölk, filmjölk eller yoghurt
1 1/2 dl valfria bär

Gör såhär;
1. Smält smöret o låt svalna. Värm ugnen till 225 grader.

2. Mät upp alla torra ingredienser i en bunke. Som mjöl, socker, vaniljsocker, bakpulver och salt.
3. Rör om och gör en grop i mitten av mjölhögen. Knäck ned ett ägg i taget. Häll också i det smälta smöret och mjölk, fil el yoghurt.

4. Arbeta ihop det hela som hastigast, smeten ska inte bli helt jämn.

5. Vänd till sist ned bären. Födela i pappersfirmar och grädda mitt i ugnen i 12-15 min
 
Hallon muffins

2 kommentarer:

  1. Mmm....Här luktar det Nybakat hihi - Så gott!

    /Kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar muffins och jordgubbar - de här måste testas! Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...