torsdag 18 juli 2013

Laxpaj med citron och spenat

 
 
4-6 port6 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk salt
250 g smör
4 msk kallt vatten

Fyllning500g skinn och benfri laxfilé
400g färs babyspenat
1 strimlad purjolök
4 hackade vitlöksklyftor
rivet skal av 2 citroner
1½-2 dl hackad dill
4 dl riven ost

Äggstanning8 ägg
6 dl mjölk
2 dl grädde
2 tsk salt
3 krm nymalen svartpeppar

1. Börja med botten och blanda mjöl, salt, smör och vatten i matberedare eller för hand, tryck ut i en långpanna. jag gillar inte att förgrädda men det gör man ju som man vill ( i så fall 10 min i mitten av ugen 10 min)

2. skär laxfilen i kuber
3. fräs spenat, vitlök och purjolök i lite smör
4. Fördela lax och spenatblandningen i pajskalet
5. strö över citronskal, dill och ost
6. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen och häll i den i långpannan
7. Grädda mitt i ugnen till fyllningen stannat, ca 45 min

Servera med sallad
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...